Nevia ja SL Asfaltti digitalisoivat yhdessä päällystysalaa Nevipaver-sovelluksellaan.
SL Asfaltin työnjohtaja Jari Sikasen mielestä päällystysalan suurin digiloikka on vielä tekemättä. Hän luonnehtii alan pyörivän vielä liiaksi ruutuvihon kulmaan pyöräytetyillä laskelmilla ja puhelinsoitoilla. Asfalttialalla digitalisaation tavoitteena on lisäarvoa tuottamattomien tehtävien poisto, ei henkilöstön korvaaminen koneilla.
– Työmaalla levittimen päässä tarvitaan edelleen sitä kokenutta pikimiestä. Digitalisaation myötä hänen työnsä helpottuu ja laatu paranee, Sikanen luonnehtii ja antaa esimerkin:
– Jos asfalttimassa loppuu levittimestä, työmaa pysähtyy ja päällysteen tasalaatuisuus kärsii. Tarkka tieto seuraavan asfalttikuorman saapumisajasta auttaa levittimen käyttäjää optimoimaan etenemisnopeuden niin ettei seisahduksia tule.
Toinen tärkeä ajuri digitalisaation edistämiseen tulee tilaajilta, kuten Liikennevirastolta ja ELY-keskuksilta, jotka vaativat työmailta entistä tarkempaa raportointia.
Nevipaver palvelee sekä tilaajaa että tekijää
SL Asfaltissa haluttiin siirtää tieto ruutupaperilta pilveen mieluummin ensimmäisten joukossa kuin jälkijunassa. Yritys tutustui markkinoilla oleviin sovelluksiin, kunnes päätti lähteä kehittämään omaa.
– Olemassaolevat sovellukset vastasivat tarpeisiimme vain puoliksi. Ne täyttivät kyllä raportointivaatimukset tilaajan suuntaan, mutta eivät auttaneet meitä kehittämään omaa toimintaamme, Sikanen perustelee.
SL Asfaltin digikumppani löytyi lopulta läheltä, samasta Andament Group -konsernista. Yhteistyötä Nevian kanssa on tehty nyt kolmisen vuotta, joista varsinkin viimeinen vuosi erittäin aktiivisesti.
SL Asfaltti käyttää Nevian kehittämää Nevipaver-sovellusta tällä hetkellä asfaltoinnin laadunvarmistukseen. Nevipaver kerää tietoa levityksestä, asfaltin laadusta ja levitysnopeudesta ja siirtää datan pilveen, josta se on saatavilla reaaliaikaisesti. Uusien ominaisuuksien myötä Nevipaverista on tulossa kokonaisvaltainen järjestelmä tien elinkaaren seurantaan ja korjaustoimenpiteiden suunnitteluun.
Jämäkkä ja joustava kumppani
SL Asfaltin työnjohtaja Jari Sikanen on ollut tyytyväinen Nevian asiakaslähtöiseen toimintatapaan.
– Nevialaisista näkee, että he haluavat aidosti ymmärtää mitä me teemme. He käyvät ahkerasti asfalttityömaillamme havainnoimassa ja haastattelemassa työntekijöitämme. Näin loppukäyttäjän toiveet tulevat varmasti huomioiduksi sovelluksessa, Sikanen kertoo.
Nevia ja SL Asfaltti kehittävät Nevipaver-sovellusta ketterästi ja nopeasti. Toimittaja ja tilaaja ovat yhteydessä useita kertoja viikossa ja uusia ominaisuuksia julkaistaan tuotantoversioon myös sesongin ollessa käynnissä. Ohjelmistobugit eivät tietenkään saa hidastaa tietyömaata, joten uudet toiminnot testataan demoympäristössä huolellisesti ennen julkaisua.
Sikasta miellyttää myös Nevian täsmällisyys.
– Nevia laatii realistiset aikataulut ja pitää jämäkästi kiinni sovitusta. He pystyvät silti reagoimaan myös kiireellisiin, aikataulun ulkopuolisiin pyyntöihin, hän kehuu.